اما دو تا نکته مهم
الف : چه زمانهایی یک مربی باید تقاضای تایم استراحت کنه
ب : توی تایم استراحت باید چه کار کرد و چی گفت
مطلب اول : چه زمانهایی مربی باید تقاضای تایم استراحت کنه
1- وقتی تیم حریف چند امتیاز پشت سر هم می گیره برای ایجاد وقفه و اصطلاحا جلوگیری از گرم شدن تیم حریف چه در زمانی که تیم ما عقب هست و چه در زمانی که تیم ما جلو و تیم حریف داره خودش رو به ما نزدیک می کنه
2- وقتی تیم ما از لحاظ روحی به هم می ریزه مثلا یکه امتیاز حساس رو داور اشتباه می کنه و این باعث بهم ریخته گی تیم ما می شه
3- برای ایجاد وقفه و خلل در کار سرویس زن خوب تیم حریف یا بهتر بگم اگه تیم حریف یه سرویس زن خیلی خوب داره برای اینکه گرم نشه و سرویسش رو با ریسک بیشتری بزنه تایم گرفته می شه
4- مربی باهوش اگه خطای ارنج رو توی تیمش ببینه قبل از اینکه داور بفهمه تایم می گیره و ارنجش رو درست می کنه
5- در امتیازات حساس مثل امتیازات بالای 20 برای ایجاد انگیزه و گفتن نکات فنی و تاکتیکی به تیم خودی
و اما مطلب دوم : توی تایم استراحت باید چه گفت و چه کرد
1- توجه به مسایل روحی تیم مثل ایجاد انگیزه ، ایجاد اعتماد به نفس ، بالا بردن روحیه برد ، گاهی آرام کردن و ایجاد آرامش در بازیکنان و ...
الفاظی که مربی در هنگام تایم استفاده می کنه بسیار مهمه چون گاهی تیم نیاز به روحیه داره و مربی با سرگوفت زدن کار رو بد تر می کنه گاهی تیم نیاز به آرامش داره و مربی با صحبتهایی که می کنه استرس و هیجان و نگرانی به تیم القا می کنه که درست نیست پس صحبت کردن و حتی لحن صحبت کردن هنگام تایم خیلی اهمیت داره
یک تجربه :
من خودم خیلی وقتها در تایم ها برای ایجاد آرامش روحی توی بازیکنان از ذکر خدا استفاده می کنم مثلا اخرین لحظه همه با هم یک صلوات اروم می فرسیتم یا ذکر یا فتاح و ... تاثیر خیلی خوبی داره
2- گفتن نکات فنی :
- نکات فنی باید مهم و تعیین کننده باشه
- باید بسیار کوتاه و ساندویچی باشه و توضیحات اضافه نداشته باشه
- هماهنگی مربیان خیلی اهمیت داره گاهی اوقات نیازه که مثلا مربی با پاسور صحبت کنه و کمک مربی با بازیکن سرعتی زن و آنالیزو با سرویس زن و ....
- نکاتی باشه که قبلا بازیکن در تمرینات اونها رو انجام داده و در توان بازیکن باشه
- مثلا نکاتی در مورد جایگری تیم خودمون یا نقاط ضعف تیم خودی و حریف و ...
- از نکات فنی بسیار مهم حدس زدن مهاجم اصلی و نقشه تیم حریف خصوصا وقتی تیم حریف تایم می گیره هست که با توجه به اون باید نقشه دفاعی تیم خودی تعیین بشه پس مربیان عزیز به محض گرفته شدن تایم توسط تیم حریف باید به ارنج تیم حریف دقت کنند و حتما در بین تایم نکات مربوط به اون ارنج رو به بازیکنان تذکر بدند مثلا اینکه پاسور حریف بازیکن عقب هست یا جلو ، اسپکر خوب حریف در کدام منطقه هست و ... و یا هر چیزی که مربوط به حدس زدن نقشه تیم حریف می شه
- اگه تیم برای وقفه در سرویس زدن تیم ما تایم گرفته باید به بازیکن سرویس زننده تذکر داده بشه که سرویس مطمئن بزنه البته نکته مهم اینکه در ابتدای تایم این تذکر داده بشه تا استرس اضافه به بازیکن وارد نشه گاهی اوقات مربیان اینقدر روی این نکته تاکید می کنند که این خودش باعث ایجاد استرس در سرویس زننده خودی می شه
فکر کنم تا همین جا بس باشه دوستان عزیز علاوه بر نظر در مورد این مطلب اگه نکات مهم دیگه ای در مورد تایم به ذهنشون می رسه بفرمایند تا همه استفاده کنند ممنون
ما را در سایت ورزشکاران والیبالیست چه بخورند بهتر است؟ دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 174